Faq

FAQ czyli najczęściej zadawane pytania. Jeśli nie ma tu odpowiedzi na Twoje pytanie wyślij nam maila.

- Jak wygląda trening i jak długo trwa?
- Czy treningi są tak ciężkie jak się o nich pisze?
- Jakie obuwie jest odpowiednie?
- Czy to prawda, że od crossfitu się tyle?
- Czy na crossfit chodzą tylko chłopaki?
- Czy dużo jest podnoszenia ciężarów?
- Jak często trzeba trenować, żeby mieć efekty?
- Nie umiem zrobić pompki. Ile muszę trenować, żeby spokojnie zrobić pompkę?
- Czy to prawda, że crossfit niszczy stawy i generalnie czy łatwo o kontuzję?
- Chciałbym ale się boję.
- Czy przydadzą się rękawiczki?
- Dlaczego treningi na Facebooku podawane są po angielsku?
- Dlaczego karnet jest droższy niż na siłownię?
- Czy trzeba być osobą wysportowaną żeby zacząć trenować CrossFit?

 

Jak wygląda trening i jak długo trwa?

Trening trwa zegarową godzinę. Składa się z: rozgrzewki, części technicznej, treningu dnia i rozciągania. Od początku do końca odbywa się pod okiem trenera. Główną częścią zajęć jest ‚wod’ czyli ‚trening dnia’. Jest to zadany na ten dzień zestaw ćwiczeń. Wod jest krótki, trwa zwykle 7 – 20 minut i jest w treningu akcentem, czyli najbardziej intensywną jego częścią. Wszystko co pojawia się danego dnia na zajęciach jest podporządkowane temu, żeby jak najlepiej wykonać ‚trening dnia’.

Podczas części technicznej uczymy prawidłowej techniki oraz standardów wykonywania poszczególnych ćwiczeń. Pracujemy nad mobilnością czyli zwiększeniem zakresem ruchu w stawach, nad elastycznością oraz precyzją. Dbanie o technikę jest CF szczególnie ważne, ponieważ jest to trening funkcjonalny, bazujący na podstawowych ruchach. Ucząc się podstawowych ruchów, wykształcasz poprawne wzorce ruchowe, które im bliższe ideału, tym lepiej twoje ciało radzi sobie z zadaniami, które na swojej drodze napotyka oraz w każdym sporcie. Przykład: jeśli jesteś dobry w przysiadach, na pewno szybko nauczysz się skakać na snowboardzie, bo jest to ten sam wzorzec ruchowy.

Na treningach CrossFit uczysz się jak w prawidłowy i najlepszy możliwy sposób: podnosić, zarzucać, dźwigać, przesuwać, wspinać się, wskakiwać, podciągać się, wstawać, siadać, zeskakiwać, biegać, itd. A później robisz to z większą intensywnością.

Czy treningi są tak ciężkie jak się o nich pisze?

A czy wsiadając po raz pierwszy w życiu do Ferrari, myślisz, że od razu ustanowisz rekord toru na którym czeka Ci się przejażdżka?;) To czy trening jest ciężki, zależy tylko od ciebie. Im bardziej jesteś wytrenowany, tym mocniejszy trening jesteś w stanie wykonać i tym cięższy trening… chcesz zrobić.

Celem treningu jest świadome zmęczenie organizmu, w efekcie czego, poniesione straty organizm odbudowuje „z nawiązką”. Obserwujemy to jako poprawę formy. Podczas treningu przysiadów, nasze nogi męczą się. Poprawa ich siły i wytrzymałości następuje podczas odpoczynku, nie podczas trenowania. Trening jest sygnałem dla naszego ciała, że w niedalekiej przyszłości będziemy oczekiwali od niego nieco więcej niż do tej pory. W odpowiedzi ciało wzmacnia się, żeby wykonując zadanie następnym razem ponieść mniejsze straty. Oczywiście wartość jednego treningu jest znikoma, jednak już kilka treningów, przeplatanych odpoczynkiem, będzie skutkowało zauważalnymi postępami.

Im silniejszy jest bodziec, tym większe zmęczenie podczas treningu, ale też tym większa odbudowa podczas regeneracji. Wniosek jest następujący: im ciężej trenujesz, tym lepsze masz efekty. Ale…
Osoby początkujące nie są w stanie ćwiczyć od razu ciężko. Muszą przejść okres adaptacji organizmu do wysiłku. Taka adaptacja wiąże się, z rozłożonym w czasie, wzrostem wszystkich treningowych parametrów: poprawą siły, wytrzymałości, wydolności, gibkości, koordynacji itd.

Przykładem niech będzie następujące zadanie ruchowe: przebiegnij 3 km. Dla kogoś kto regularnie biega, może to oznaczać: przetruchtanie trasy (nawet nie złapie zadyszki), przebiegnięcie jej żywym tempem (to już trochę odczuje) albo bieg w najszybszym możliwym tempie (zmęczy się i zaciągnie dług tlenowy -> będzie ciężko dyszał po przebiegnięciu trasy).

Osoba początkująca na pewno nie da rady przebiec tego dystansu w swoim maksymalnym tempie i już po kilkudziesięciu / kilkuset metrach, będzie musiała zwolnić, ponieważ jej organizm nie jest w stanie dostarczyć i przerobić tak dużej ilości tlenu, jaka jest potrzebna do wyprodukowania energii, potrzebnej na szybki bieg. Osoba początkująca być może da radę przebiec 3 km ‚żywym tempem’, ale jej prędkość będzie mniejsza niż ‚żywe tempo’ osoby wytrenowanej, większe będzie też jej zmęczenie.

Jeszcze inna osoba zupełnie początkująca, być może nie da rady nawet przetruchtać tego dystansu, będzie więc szybko maszerować, wplatając w marsz trwające kilkanaście / kilkadziesiąt  sekund szybsze podbieganie. Wykonując taki trening przez kilka tygodni, poprawi parametry organizmu do tego stopnia, że da radę zadany dystans przetruchtać. Przez następnych kilka tygodni może tę trasę pokonywać truchtem, wplatając co kilkadziesiąt sekund odcinek szybszego biegu, itd.

Analogicznie do biegania potraktuj wszystkie ćwiczenia, z którymi przychodzi Ci się zmierzyć. Dzięki skalowaniu, czyli wykonywaniu na początku łatwiejszych wersji ćwiczeń, każdy może nauczyć się… każdego ruchu. Jednym zajmie to mniej, innym więcej czasu. Zauważ, że osiągasz korzyści z treningu niezależnie od poziomu zaawansowania na jakim jesteś, bo wciąż czegoś nowego się uczysz i z treningu na trening potrafisz ćwiczyć z większą intensywnością.

Trening osoby zaawansowanej i początkującej różni się intensywnością tylko dla osoby patrzącej na to z zewnątrz. Każdemu ćwiczącemu wydaje się, że właśnie jemu jest najciężej. W treningu CrossFit każdy męczy się na miarę swojego zaangażowania i możliwości.

Jakie obuwie jest odpowiednie?

Uniwersalne, wygodne obuwie sportowe będzie na początku najlepsze. Z czasem możesz zacząć rozglądać się za specjalistycznymi butami, jakich używamy w CrossFicie (do podnoszenia ciężarów, do biegania, but bez amortyzacji itd.). Jeśli jesteś osobą początkującą nie zaprzątaj sobie tym głowy. My trenujemy w butach do CrossFitu firmy Reebok.

Czy to prawda, że od crossfitu się tyje?

To czy się chudnie czy się tyje, zależy przede wszystkim od tego co się je, w jakich ilościach i w jaki sposób. Trenując CrossFit, czy chcesz czy nie, zainteresujesz się świadomym odżywianiem. Mając choćby podstawową wiedzę na ten temat szybko zorientujesz się, czy spożywasz adekwatną jakość i ilość pożywienia do tego jak chcesz się czuć i wyglądać.

To są proste zależności i łatwo je zrozumiesz gdy tylko zaczniesz ćwiczyć:
Jeśli ciężko trenujesz, używasz dużych ciężarów, dobrze odpoczywasz i dostarczasz nieco więcej wartościowych kalorii niż potrzebujesz – zyskasz masę mięśniową.
Jeśli tej nadwyżki będzie dużo za dużo – zyskasz więcej tkanki tłuszczowej.
Jeśli trenujesz lekko i jesz za dużo – zyskasz głównie tłuszcz.
Jeśli trenujesz ciężko i jesz za mało, tracisz nie tylko tkankę tłuszczową ale i mięśniową; wycieńczysz organizm i nie dasz rady ciężko trenować.

Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji poczytaj o rekomendowanych przez crossfit dietach: ‚paleo’ i  diecie ‚zone’ lub porozmawiaj o nich w boxie z naszymi Trenerami

Czy na CrossFit chodzą tylko chłopaki?

Nawet gdyby na CrossFit chodziły tylko chłopaki dziewczyny przychodziłyby do boxa, żeby na nich patrzeć, bo to bardzo skuteczny trening. Prawie połowa ćwiczących w naszym boxie to dziewczyny. Na CrossFit przychodzą ambitne dziewczyny. Celem treningu CrossFit jest poprawa sprawności. Wyobraź sobie jak wyglądają sprawne dziewczyny i stań się jedną z nich.

Czy dużo jest podnoszenia ciężarów?

Mniej więcej 1/3 ćwiczeń w CF to ćwiczenia z ciężarem, niekoniecznie ze sztangą, bo również z piłkami lekarskimi i odważnikami kettlebells. Praca z ciężarem zewnętrznym jeszcze bardziej niż gimnastyka wzmacnia ciało, daje poczucie mocy i kontroli. Nic dziwnego, bo to zastrzyk hormonów, korzystny dla całego organizmu – poprawia jego funkcjonowanie i działa odmładzająco.

Ćwiczenia z obciążeniem zwiększają potencjał podstawowych ruchów i są wprowadzane do treningu stopniowo. Zanim zaczniesz ćwiczyć, na przykład, przysiady ze sztangą, nauczysz się wykonywać poprawnie przysiady bez obciążenia. Po kilku tygodniach treningów z przysiadami, gdy już opanujesz technikę, zechcesz zwiększyć potencjał tego ćwiczenia, wykonując przysiady z trzymaną w dłoniach piłką lekarską czyli dodając do ćwiczenia obciążenie zewnętrzne.

Do ćwiczenia z obciążeniem możesz przystąpić, gdy przygotujesz swoje ciało ćwiczeniami gimnastycznymi, czyli takimi, w których podnosisz tylko ciężar swojego ciała. Wtedy praca z obciążeniem jest naturalna, a z czasem staje się dla wielu początkowych sceptyków przyjemna.

Jak często trzeba trenować, żeby widzieć efekty?

Pierwsze efekty poczujesz już po około pięciu treningach. Pierwsze efekty zobaczysz po pierwszym miesiącu treningu. Wersja minimum: trening dwa lub trzy razy w tygodniu. Wersja maksimum: 5 dni treningu / 2 dni odpoczynku. Wersja pośrednia: 3 dni treningu / 1 dzień odpoczynku. W treningu CrossFit chodzi przede wszystkim o sprawność ale czy potrafisz sobie wyobrazić osobę bardzo sprawną, która wygląda słabo?;)

Nie umiem zrobić pompki. Ile muszę trenować, żeby spokojnie zrobić pompkę?

Na pewno uda Ci się to w pierwszym miesiącu treningów.

Czy to prawda, że CrossFit niszczy stawy i, generalnie, czy łatwo o kontuzję?

Stawy są jak rozum – są sprawne, gdy się ich używa. CrossFit to trening, który narodził się z potrzeby poprawy jakości ruchu i prawidłowe wykonywanie każdego ćwiczenia jest dla nas priorytetem. Uczymy wzorców ruchowych czyli uczymy ruchu u samych jego podstaw. Trening funkcjonalny to naturalny sposób korzystania z ciała, w tym również ze stawów.
Używanie obciążeń w treningu jest, żeby ponownie nawiązać do głowy, jak przeczytanie bardzo mądrej książki – jeśli wiesz jak się za nią zabrać, skorzystasz.

O kontuzję jest łatwo gdy ćwiczysz bez znajomości techniki lub pod okiem niekompetentnej osoby. Najczęstsze kontuzje to wynik zbytniego ‚podpalania się’ początkujących, którzy po pierwszych postępach, zbyt szybko i zbyt daleko przesuwają swoje granice, nie dając organizmowi czasu na przystosowanie się do coraz większego wysiłku.

Chciałabym ale się boję.

Boisz się i co z tego? Prawie każdy się boi, ale może… to nie jest strach, tylko silne podekscytowanie, które uruchomiła wyobraźnia, wiedzę o CrossFicie czerpiąc z internetu. Z pierwszym treningiem jest jak z pobieraniem krwi, dasz radę nawet jeśli bardzo się boisz. Trening CF to nie egzamin do szkoły teatralnej, gdzie wśród kilkudziesięciu kandydatów jest tylko jeden wygrany. Potrzebujesz więcej motywacyjnych teksów? Naprawdę musisz usłyszeć: jesteś zwycięzcą?;)

Przyjdź na zajęcia Intro. Odbywają się z mniejszą intensywnością niż regularny wod a treningi składają się z podstawowych ćwiczeń.

Czy przydadzą się rękawiczki?

Większość osób ćwiczy bez rękawiczek, ponieważ ma się wtedy pewniejszy chwyt. Rękawiczki odbierają nieco czucia receptorom, które znajdują się na dłoniach ale faktycznie je chronią. Innym rozwiązaniem jest stopniowe przyzwyczajanie dłoni do wysiłku. Tak jak stopniowo rozwija się na treningach wydolność, wytrzymałość, siłę – tak samo dłoniom trzeba dać czas na odpoczynek. Są też inne sposoby ochrony dłoni, dowiesz się o nich w boxie.

Dlaczego treningi podawane są po angielsku?

Bo CrossFit to międzynarodowy trening, w którym ludzie korzystają z tych samych ćwiczeń. Znajomość podstawowych pojęć daje łatwy wgląd w to co się dzieje w innych boxach, nie tylko w kraju ale na całym świecie. Tak jest po prostu wygodniej.

Dlaczego karnet jest droższy niż na siłownię?

To najtańszy trening premium jaki możesz sobie wyobrazić. Koszt miesięcznego karnetu open w CrossFit Lublin jest taki sam jak dwa treningi personalne w najbardziej popularnym klubie fitness w Lublinie. Zajęcia CrossFit to trening personalny, który dzielisz z grupą znajomych. Każdy trening odbywa się pod okiem doświadczonego, kompetentnego trenera, ćwiczysz w afiliowanym boxie wyposażonym w dedykowany sprzęt i posiadającym niepowtarzaną atmosferę.

Czy trzeba być osobą wysportowaną żeby zacząć trenować CF?

Czy trzeba być pisarzem, żeby zacząć pisać? Oczywiście nie. Ludzie zaczynają trenować CrossFit, żeby stać się wysportowanymi, a wysportowani stają się jeszcze bardziej sprawni. Cuda jednak się zdarzają – taki właśnie jest CrossFit. Przyjdź do boxa na darmowy trening, dowiedz się na czym polega rewolucja w treningu i zacznij robić postępy.